Význam značky na dnešním přeplněném trhu dramaticky roste. Před 20 lety stačilo mít kvalitní produkt. To vám dnes ale úspěch nezajistí.
Investice do brandingu tak není volitelným luxusem, ale strategickou nutností pro každou firmu, která chce dlouhodobě růst. A týká se i vás, protože každá firma má značku. I když ji vědomě nepoužívá.
Její budování představuje proces, který postupně vytváří jedinečnou identitu vaší společnosti a buduje důvěru u zákazníků. V tomto článku si ukážeme, proč je firemní branding klíčový pro úspěch a jak ho efektivně rozvíjet.
Co je branding a značka
Pod značkou už si nemůžeme představovat jen logo a hezkou grafiku. Je to spíš mentální konstrukt. Tvoří ho soubor asociací, emocí a symbolů, které jsou uložené v mysli našich zákazníků.
Každá firma má značku. I ta vaše
Svou prací na lidi nějak působíte. Značka proto vzniká vždy, i když do ní aktivně neinvestujete. Otázka je, jestli jsou vznikající asociace chtěné a odlišují vás od konkurence. Na tom dnes záleží nejvíc.
Značka je zkratka, která lidem umožňuje nepřemýšlet a prostě nakupovat.
Pevné základy každé (i vaší) značky
- Průběžně revidovaná strategie značky
- Dobrý název a claim značky (Nike, just do it)
- Jednotná vizuální identita i tonalita (třeba Airbank)
- Dlouhodobá brandová komunikace značky (třeba Redbull)
- Výrazné symboly značky (třeba Alzák)
…jsou pro vás tyhle pojmy těžko uchopitelné? Pak vám napoví tenhle brandový slovíček.
Hlavním úkolem značek je se odlišit
Cílem je vypadat i komunikovat jinak než podobné značky ve vašem segmentu. Být díky tomu rozeznatelní. Tak se v mysli zákazníků vytvoří silné, pozitivní a odlišné asociace.
Ve chvíli, kdy začnou uvažovat o koupi produktu z vaší kategorie, spíš si na vás vzpomenou. Právě tím značka přispívá k dlouhodobému růstu a úspěchu firmy

6 důvodů, proč investovat do značky
Zvýšíte pravděpodobnost nákupu, můžete snáz zdražit a přilákat lepší zaměstnance.
Vytáhne vás z oceánu konkurence
Firmy neustále zdokonalují své produkty i služby, které nabízí za srovnatelné ceny. V takovém prostředí je pouhá odlišnost důležitější, než snaha být lepší. Marketing a branding jsou pak bitvou, aby zrovna vaši značku lidé vnímali co nejlépe.
Nabídne zdroj růstu
Silná značka naproti tomu buduje dlouhodobé asociace, zvyšuje mentální dostupnost a vytváří emocionální spojení, což jsou klíčové prvky pro překonání limitů růstu, které výkonnostní marketing sám o sobě přináší.
Zvyšuje mentální dostupnost (salience)
Investice do brand buildingu vytváří v mozku lidí mentální vodítka spojená s nákupními situacemi. Ta zvýší pravděpodobnost, že si vaši značku zákazníci vybaví, až budou přemýšlet o nákupu věcí/služeb, které nabízíte.
Opora pro výkonnostní marketing
Oslovuje jen omezené procento lidí, kteří jsou připraveni nakupovat nebo vás znají. Funguje jen, když je aktivní, a nelze s ním růst do budoucna, protože nebuduje asociace v myslích širšího publika.
Zvyšuje ziskovost firmy
Zákazníci jsou ochotni si za značku připlatit. Například u Alzy například až 100 Kč. Podle Merward Brown jde obecně až o 13 %. Hodnota samotné značky může tvořit až 20 % hodnoty celé vaší firmy.
Přitahuje kvalitní lidi (HR)
Značka funguje jako magnet i při náboru a pomáhá firmě získávat talentované zaměstnance.
Jak značku efektivně budovat
Zkoumejte, koho oslovit a proti komu hrajete
Vždy začínáme odhalením insightů – nevyřčených lidských pravd, které způsobí "aha" moment a jsou založeny na emocích, nikoli racionálních argumentech. Insight by měl být překvapivý, jednoduchý, srozumitelný, mít vztah k tenzi zákazníků a rezonovat s nimi. Zdrojem insightů není jen výzkum, ale i pozorování života.
Co je potřeba vysledovat
- motivace a potřeby zákazníků i zjištění, co jim na trhu chybí
- kdo je vaše konkurence a jak s brandem pracuje
- jak si v tom všem stojíte vy jako firma
Používejte konzistentně brandové symboly
Může to být logo, claim, barvy, sluchové vjemy, ale i maskot. Důležité je, aby byly odlišitelné, rozpoznatelné, dobře zapamatovatelné a relevantní k produktu/službě a vašim zákazníkům. Je to cokoliv, co v dialogu se zákazníkem dlouhodobě používáte.

Jednotní buďte i v brandové komunikaci
Brandová komunikace nemá primárně za cíl okamžitě prodat. Na rozdíl od té taktické/výkonnostní, cílí na široké publikum. Zaměřuje se na budování mentálních vodítek spojených s nákupní situací. Čím silnější a četnější tato vodítka jsou, tím je značka preferovanější.
Jak to funguje? Brandová komunikace vytváří silná a zapamatovatelná spojení se značkou. Skrze emoce ukládá do jejich povědomí zákazníků soubor vjemů, emocí a symbolů, které se aktivují, až budou připraveni k nákupu. Lze je využívat opakovaně a dlouhodobě.
3 nejčastější chyby v brandové komunikaci
- Nejednotný tón komunikace, kdy značka mluví a vypadá všude trochu jinak. Třeba u Airbank nikdy nepotkáte úřednickou hantýrku a reklamu, kde je dominantní fialová barva. Ve své komunikaci je jednotná.
- Komunikace se neplánuje dopředu a vychází z aktuálních potřeb firmy. Pokud ji nebudujete systematicky, nikdy nedosáhnete požadovaných asociací. Třeba toho, že když hledáte sportovní oblečení, hned vás napadne Nike. A “just do it”.
- Neřeší se brandové kampaně, které komunikují hodnoty, příběhy i kulturu firmy. Zdají se často zbytečné a drahé. Jenže v dlouhodobém horizontu zvyšují zisk, snižují cenu výkonových reklam a ovlivňují preference zákazníků ještě před nákupem.
Malý příklad z praxe, jak jsme komunikaci i vizuální identitu sladili třeba pro hradeckou prodejnu s dětským zbožím John Nell.
Měřte a vyhodnocujte vnímání značky
Budování značky není jednorázová záležitost, proto je dobré pravidelně monitorovat její výsledky. Dlouhodobé sledování (brand tracking) pomáhá odhalit trendy a efektivitu investic do značky.
Nejčastěji se měří:
- povědomí značky
- její známost
- zvažování
- preference
- asociace
- emoce
- symboly
- share of search
Značka vytváří celkový obraz vaší firmy v myslích zákazníků
Studie jasně ukazují, že když ji budujete správně, přináší vyšší ziskovost, silnější loajalitu zákazníků a nižší náklady na jejich získávání.
České příklady jako Alza nebo Air bank dokazují, že její systematické budování vede k měřitelným výsledkům. Úspěch brandingové strategie určují především konzistence v komunikaci a vyvážený přístup mezi krátkodobými a dlouhodobými cíli.
Pokud chcete v současném konkurenčním prostředí uspět, investice do značky vás nemine - ať jste, banka nebo menší výrobní firma. Jen tak budete mít kontrolu nad obrazem a pocity, které se zákazníkům vybaví, když se uslyší název vaší firmy. A vytvoříte pevný základ pro dlouhodobý růst a úspěch vašeho podnikání.